Veel gestelde vragen

U moet de koelvloeistof in uw auto bijvullen en denkt wat nu? Hieronder wat algemene informatie over de verschillende soorten koelvloeistoffen.

Koelvloeistof wat doet het nu eigenlijk?

Koelvloeistof is een vloeistof die de oververhitting van de motor tegen gaat. De vloeistof bestaat uit water en antivries waaraan hoogwaardige additieven toegevoegd zijn. Door deze toevoegingen heeft de vloeistof een unieke samenstelling. De additieven die toegevoegd zijn bieden bescherming tegen schuimvorming, anticorrosie, oververhitting maar ook tegen vorst. Daarnaast biedt de vloeistof niet alleen bescherming maar het helpt ook bij de geluidsdemping.
Maar hoe werkt de koelvloeistof nu eigenlijk? Koelvloeistof wordt door het motorblok gepompt –> vloeistof circuleert door het motorblok –> voorkomt met circulatie oververhitting of bevriezing  – > de koelvloeistof wordt weer afgevoerd naar de radiateur –> koelvloeistof koelt af –> proces begint weer opnieuw.

Verschillende soorten koelvloeistof.

Koelvloeistof is er in de kleuren:  blauw, blank, groen, rood, geel. De kleur is er puur om de koelvloeistof te herkennen en heeft niks met de kwaliteit te maken. Daarnaast is er natuurlijk wel een verschil in kwaliteit en wat er wel of niet in uw auto mag. Deze verschillen worden aangegeven met de aanduiding G11, G12, G12+, G12++ of G13. Daarnaast is er ook nog een verschil tussen silicaat houdend of silicaat vrije koelvloeistof. De silicaat houdend beschermt het koelsysteem tegen corrosie en cavitatie tussen de 2 en 3 jaar. De silicaat vrije heeft de beschermende eigenschappen maar dan voor 5 jaar. Er wordt wel aangeraden om de koelvloeistof iedere 5 jaar te vervangen. Weet u niet welke koelvloeistof er in uw auto hoort check het via de kenteken checker op de hoofdpagina.

Bijvullen koelvloeistof.

Nu u de goede koelvloeistof gevonden heeft komt nu het moment van bijvullen.

Maar wanneer moet je de koelvloeistof bijvullen?
het is noodzakelijk dat het koelvloeistof peil regelmatig (maandelijks) controleert. Hierbij is het verstandig om dit met een warme en koude motor te controleren. Bij een koude motor mag de vloeistof niet onder het minimum staan en bij een warme motor niet boven het maximum. Als u de koelvloeistof bijvult zorg dan dat de motor is afgekoeld. Draai de dop van het expansietankje waar de koelvloeistof zich in bevind er rustig af zodat eerst de druk kan ontsnappen.

Koelvloeistof mengen?
Verschillende soorten koelvloeistof moet u nooit met elkaar mengen. Als er verschillende koelvloeistoffen met elkaar gemengd worden kan er een chemische reactie ontstaan. Door deze chemische reactie gaat de vloeistof verdikken. Door de verdikte vloeistof kan het koelsysteem verstopt raken. Ook kan hierdoor de thermostaat en de waterpomp oververhit raken. Zo leest u maar weer dat door een verkeerde of gemengde vloeistof u veel schade aan uw auto kan aanbrengen.

Koelvloeistof bijvullen kan ik dat zelf?
Nadat u de goede koelvloeistof gevonden heeft kunt u beginnen met bijvullen. Zorg ervoor dat u dit doet als de motor van de auto koud is. Als u het doet als de motor nog warm is kan de vloeistof eruit spuiten wanneer u de dop eraf draait. Draai de dop rustig van het expansietankje, zodat eerst de druk kan ontsnappen. Dan kunt u de vloeistof bijvullen. Zorg er wel voor dat de vloeistof niet boven het ‘max’ streepje komt. Zo leest u maar weer dat u zelf u koelvloeistof op een makkelijke manier kan bijvullen.

 

Smeerolieonline.nl © 2019